W dół W górę
START / Osoby z otępieniem / Plany i decyzje / 5.1 Plan na teraz
man receiving diagnosis

5.1 Plan na teraz

‘’Otępienie. Co dalej?” – to pytanie stawia sobie wiele osób, u których rozpoznano otępienie. Przytłoczenie diagnozą i niepewność co do przebiegu choroby często zatrzymuje osobę przed podejmowaniem działania.  

W znalezieniu odpowiedzi na pytanie „co dalej?” pomóc może zapisanie planu na najbliższy rok. Pozwoli to ustalić priorytety, określić co jest ważne dla Ciebie, jakie kroki powinieneś podjąć oraz jakie strategie przyjąć, aby móc zrealizować ustalony cel. 

Tworzenie planów pomaga zachować kontrolę i daje poczucie celu.  

Ponadto pomaga osobom, które Cię wspierają (rodzinie, przyjaciołom, specjalistom) w lepszym zrozumieniu Twoich potrzeb i wspieraniu Cię w realizacji planów.  

Nie trzeba wybiegać daleko w przyszłość. Można spojrzeć na kolejne pół roku, rok.  

Każdy plan powinien być elastyczny. Gdy w Twoim życiu coś się zmieni, Twój plan też może wymagać zmiany. 

Wybierz te rzeczy, które Ty i Twoi bliscy chcielibyście zrobić.  

Dowiedz się, co może pomóc w tworzeniu Twojego planu na przyszłość.  

 

Zacznij od celu 

Cele to rzeczy, które chcesz zrobić w ciągu najbliższego roku. Mogą to być zarówno duże jak i małe sprawy. Postaraj się, aby były to rzeczy, które jesteś w stanie zrealizować. Zacznij od kilku celów, dwóch, pięciu…  Jeśli masz trudność z określeniem celu, zapisz rzeczy, które są dla Ciebie ważne w życiu. Pomogą Ci w tym tabele, które znajdziesz w tym artykule.  

Przykładowe cele lub rzeczy, które są dla mnie ważne:
1. Odwiedzanie siostry w Katowicach
2. Uporządkowanie altanki na działce
3. Dbanie o sprawność fizyczną tak, aby móc wchodzić i schodzić ze schodów.
4. Jazda rowerem
5. Regularne spotkania z przyjaciółmi

 

Określ bariery w realizacji swoich celów 

Bariery to rzeczy, które mogą utrudnić osiągnięcie Twoich celów. Mogą to być objawy otępienia, zmiany w relacjach towarzyskich, sytuacja finansowa, kwestie organizacyjne lub rodzinne. Realizując swój plan trzeba więc przygotować się na możliwe trudności.  

Przykładowe rzeczy i cele ważne dla mnie: Jak objawy otępienia lub inne sprawy mogą mi przeszkodzić?  
1. Odwiedzanie siostry w Katowicach
  • Mogę nie znaleźć osoby, która będzie chciała towarzyszyć mi w podróży. 
  • Martwię się, że zgubię się i nie trafię do właściwego pociągu.
2. Uporządkowanie altanki na działce
  • Moje córki nie chcą, żebym się przemęczała i będą chciały zrobić to za mnie.   
  • Mogę mieć trudność z dobrym zaplanowaniem nowego porządku.
3. Dbanie o sprawność fizyczną tak, aby móc wchodzić i schodzić ze schodów.
  • Stracę siłę w nogach i będę mieć problemy z utrzymaniem równowagi.
  • Moja rodzina chce zamontować wyciąg krzesełkowy. 
4. Jazda rowerem
  • Obawiam się upadku.  
  • Na ścieżkach rowerowych jest duży ruch.
5. Regularne spotkania z przyjaciółmi
  • Trudno mi nadążyć za rozmową i zdarza się, że gubię wątek. 
  • Nie jestem pewny, czy znajomi będą się dobrze bawić w moim towarzystwie. 

 

Określ kolejne kroki lub strategie, dzięki którym będziesz móc zrealizować cel 

Mogą pomóc Ci w tym:  

  • Artykuły na stronie Razem przed siebie. Czytając, notuj informacje i porady, które uznasz za pomocne. Możesz też zapisać je w zakładce „Mój osobisty przewodnik” (dostępny wkrótce).
  • Omówienie planów z rodziną lub przyjaciółmi. 
  • Omówienie planów z lekarzem. Rozmawiając ze specjalistą możesz poprosić o spisanie planu opieki (kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, czym jest profesjonalny plan opieki à linki do sekcji), którym możesz uzupełnić listę swoich osobistych celów.  

 

Przykładowe rzeczy i cele ważne dla mnie: Jak objawy otępienia lub inne sprawy mogą mi przeszkodzić?   Proponowane strategie radzenia sobie:
1. Odwiedzanie siostry w Katowicach
  • Mogę nie znaleźć osoby, która będzie chciała towarzyszyć mi w podróży. 
  • Martwię się, że zgubię się i nie trafię do właściwego pociągu.
  • Porozmawiam z siostrą o mojej wizycie. 
  • Zapytam córkę, czy pojedzie ze mną do Katowic. 
  • Dowiem się, czy mogę poprosić konduktora o dodatkową pomoc w trakcie jazdy (zajęcie miejsca przy konduktorze, informacja o stacji docelowej).
2. Uporządkowanie altanki na działce
  • Moje córki nie chcą, żebym się przemęczała i będą chciały zrobić to za mnie.   
  • Mogę mieć trudność z dobrym zaplanowaniem nowego porządku.
  • Porozmawiam z córkami i wyjaśnij im, że chcę mieć kontrolę nad pracami w moim ogródku oraz chciałbym zrobić porządki wspólnie z nimi.  
  • Przed przystąpieniem do pracy zanotuję sobie plan działania. 
3. Dbanie o sprawność fizyczną tak, aby móc wchodzić i schodzić ze schodów.
  • Stracę siłę w nogach i będę mieć problemy z utrzymaniem równowagi.
  • Moja rodzina chce zamontować wyciąg krzesełkowy. 
  • Spytam lekarza, jaki poziom wysiłku jest dla mnie odpowiedni (jaka jest kondycja moich stawów i serca)
  • Porozmawiam z rodziną o tym, jak ważne jest dla mnie zachowanie sprawności fizycznej i samodzielne poruszanie się po domu.  
4. Jazda rowerem
  • Obawiam się upadku.  
  • Na ścieżkach rowerowych jest duży ruch.
  • Porozmawiam z lekarzem o mojej kondycji oraz zmyśle równowagi.  
  • Sprawdzę, jakie trasy rowerowe mogę wyznaczyć w okolicy domu, aby nie wjeżdżać na jezdnię.  
  • Wybiorę mniej popularne pory przejażdżek – z rana, w ciągu tygodnia. 
  • Na przejażdżki wybiorę się w towarzystwie innych osób – dzieci, wnuków…  
  • Użyję zegarka lub telefonu z funkcją SOS, dzięki której moi bliscy zostaną automatycznie poinformowani, jeśli zdarzy się upadek.
5. Regularne spotkania z przyjaciółmi
  • Trudno mi nadążyć za rozmową i zdarza się, że gubię wątek. 
  • Nie jestem pewny, czy znajomi będą się dobrze bawić w moim towarzystwie. 
  • Umówię się na spotkania w mniejszej grupie – łatwiej będzie mi nadążać za rozmową.  
  • Powiem szczerze o swoich trudnościach i poproszę ich o cierpliwość, gdy np. będę prosić o powtórzenie zdania – znajomym będzie łatwiej zrozumieć moje potrzeby i dostosować rozmowę tak, abym mógł w niej uczestniczyć.