W dół W górę
START / Osoby z otępieniem / Diagnoza otępienia / 1.5 Obalamy mity o otępieniu

1.5 Obalamy mity o otępieniu

Fałszywe przekonania na temat otępienia

Wiele osób z powodu otępienia doświadcza poczucia gorszości. Czują się naznaczone lub zawstydzone. Chcemy podkreślić, że negatywny obraz otępienia w telewizji, książkach i plotkach wywodzi się z krążących mitów, które dzisiaj pomożemy obalić. Zauważ, że osoby mające problemy z sercem lub stawami zazwyczaj nie są skrępowane swoją chorobą. Mówią o niej otwarcie.

Mit 1: Osoby z otępieniem są ofiarami tej choroby

Fakt 1: Wiele osób po postawieniu diagnozy otępienia nadal utrzymuje kontrolę nad swoim życiem. Osoby z rozpoznaniem otępienia mogą odczuwać komfort i zadowolenie, pozostają szczęśliwi. Często przedstawia się ich jako cierpiących na chorobę mózgu, która pozbawia ich wspomnień, tożsamości i godnego życia. Telewizja i książki opisują bezsilnych i zależnych ludzi, którym możemy zaoferować jedynie współczucie i troskę. 

Wiedz jednak, że każdy jest inny i znaczna liczba osób z otępieniem nie wpisuje się w ten stereotyp. Na wczesnych etapach choroby, problemy z pamięcią oraz koncentracją nie zaburzają świadomości osoby i nie powodują zapominania o ważnych rzeczach. Co istotne, nie oznacza to jednak, że nie potrzebują oni pomocy przy niektórych zadaniach. Niestety, nadal sporo ludzi, nawet tych z wykształceniem medycznym, kieruje się stereotypami. Przekłada się to na sposób, w jaki mogą traktować Cię specjaliści. Czasem lekarze są przekonani, że nie jesteś w stanie zrozumieć informacji lub samodzielnie podjąć decyzji. 

Nie jesteś stereotypową ofiarą cierpiącą na otępienie. Ty to Ty.

Poproś lekarzy, aby traktowali Cię partnersko tak jak pacjentów bez otępienia. Zaznacz, aby uszanowali Twoje prawo do uzyskania pełnej informacji i wyborów dotyczących metod leczenia. Masz do tego prawo!

 

Mit 2: Osoby z otępieniem nie mogą się niczego nauczyć

Fakt 2: Osoby z otępieniem często doświadczają zaburzenia pamięci ostatnich wydarzeń, ale nadal posiadają zdolności do nauki. Uczenie się nowych rzeczy wymaga więcej czasu i wysiłku, jednak zdecydowanie jest ono nadal możliwe. Przykładowo, w czasie pandemii wiele osób z otępieniem nauczyło się korzystać z komunikatorów internetowych. 

Konieczność uczenia się nowych rzeczy może być stresująca, co z kolei powoduje unikanie takich sytuacji. Kiedy staniesz przed wyzwaniem nauki – nie śpiesz się, użyj długopisu i papieru, a także nie bój się poprosić o pomoc.

 

Mit 3: Po diagnozie otępienia nie można już praktycznie nic zrobić  

Fakt 3: Istnieje wiele sposobów, aby potencjalnie spowolnić postęp choroby i zmniejszyć nasilenie objawów. Sprawdź sekcje 2 i 3, gdzie znajduje się informacja o metodach, które mogą pomóc Ci powstrzymać otępienie i pojawianie się nowych symptomów.

Korzystaj z doświadczeń tych osób, które żyją w dobrej jakości pomimo diagnozy 

Spotkanie osoby z otępieniem, która ma pozytywne nastawienie może być punktem zwrotnym dla Twojego dobrego samopoczucia mimo postawienia diagnozy. Warto uświadomić sobie, że choroba nie oznacza, że przestajemy być zwykłymi, normalnymi osobami przeżywającymi wzloty i upadki. Gdzie możesz poznać innych ludzi w podobnej sytuacji?

  • Osobiście lub przez swoich przyjaciół, lub znajomych
  • W grupach wsparcia dla osób z otępieniem, w których uczestnicząją ludzie cierpiące na różne rodzaje chorób mózgu. W takiej grupie można podzielić się swoim doświadczeniem i wesprzeć innych. W spotkaniach mogą brać udział również opiekunowie rodzinni, pracownicy opieki zdrowotnej lub społecznej. 

Odpowiednie wsparcie jest kluczowym dla osób mających styczność z otępieniem. Iść przed siebie jest zdecydowanie łatwiej razem.

Chcesz poznać inspirujące osoby żyjące z otępieniem? Sprawdź sekcję Historie na naszej stronie. 

Praktyczne zadania, które pomogą Ci oswoić diagnozę otępienia:

1. Zapisz pytania, na które chcesz znać odpowiedź
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z listą pytań, które osoby z otępieniem często zadają lekarzom. 

2. Znajdź i zapisz trzy pozytywne rzeczy

Znajdź i zapisz trzy pozytywne rzeczy, których doświadczasz aktualnie w Twoim życiu. Skup się na tych, które nadają mu największy sens. 

3. Zapisz się do grupy wsparcia

Spotkaj innych ludzi, otrzymali w ostatnim czasie diagnozę otępienia. 

4. Weź udział w badaniach

Zapytaj swojego lekarza czy prowadzone są badania, w których możesz uczestniczyć lub sprawdź informacje na stronie uczelni w Twojej miejscowości.