W dół W górę
START / Osoby z otępieniem / Radzenie sobie z objawami / 3.1 Kiedy objawy otępienia utrudniają codzienne życie
Emotional reactions

3.1 Kiedy objawy otępienia utrudniają codzienne życie

Dowiedź się, jak poradzić sobie ze zmianami związanymi z otępieniem.

 

1. Ustal, co jest dla Ciebie ważne w życiu.

Otępienie może utrudnić prowadzenie codziennego życia. Dlatego też ważne jest, aby ustalić, co czyni Cię osobą szczęśliwą.

Dla Teresy życie pełnią życia oznacza pracę na rodzinnym gospodarstwie. Dla Franciszka natomiast poranny spacer i spotkania z przyjaciółmi. Dla Krystyny życie jest najpiękniejsze, kiedy spotyka się z wnukami. Stanisław z kolei uwielbia kolekcjonować modele pociągów.

Życie pełnią życia może więc oznaczać:

  • Robienie rzeczy, które lubisz. Na przykład: praca w ogrodzie, spacerowanie, granie w golfa, gotowanie lub działalność artystyczna.
  • Spotykanie się z ludźmi. Na przykład: spędzanie czasu z mężem lub żoną, przyjaciółmi, dziećmi, wnukami, gronem znajomych lub członkami koła zainteresowań.
  • Rozwijanie życia duchowego. Na przykład: modlitwa lub medytacja, chodzenie do kościoła lub innej świątyni, wykonywanie obrzędów religijnych zgodnych z własnym wyznaniem, celebrowanie ważnych świąt.
  • Dążenie do osiągnięcia zamierzonych celów. Na przykład: remontowanie pokoju, planowanie wyjazdu lub praca wolontaryjna w swojej społeczności.

 

Wypisz 3 lub więcej rzeczy, które są dla Ciebie ważne lub są Twoimi życiowymi celami. Jeśli napotkasz trudności w trakcie tego zadania, pomyśl o:

  • czynnościach, które lubisz wykonywać,
  • ludziach, na których Ci zależy,
  • celach, które chciałbyś osiągnąć lub
  • o rzeczach albo aktywnościach, które sprawiają Ci radość.

Możesz skorzystać z poniższego przykładu:

     Ważne aktywności, rzeczy lub cele, aby żyć pełnią życia:
     Uwielbiam gotować dla mojej rodziny
     Lubię podróżować
     Marzę o zaśpiewaniu w chórze podczas koncertu świątecznego

 

2. Ustal, co przeszkadza Ci w życiu pełnią życia

Czas na kolejny krok. Obok każdej z wypisanych ważnych dla Ciebie rzeczy dopisz, w jaki sposób otępienie może utrudnić Ci ich realizację. Postaraj się być jak najbardziej realistyczny i precyzyjny. Na przykład, zamiast pisać “nie mogę już grać w brydża”, napisz “podczas gry w brydża mam trudności w planowaniu kolejnych ruchów i to sprawia, że często popełniam błędy w grze”.

Oto przykład:

Ważne aktywności, rzeczy lub cele, aby żyć pełnią życia: W jaki sposób otępienie lub inne problemy stają mi na drodze:
  Uwielbiam gotować dla mojej rodziny. 1. Muszę patrzeć na przepisy, a wcześniej pamiętałem ilości składników.
2. Gotowanie zajmuje mi znacznie więcej czasu.
3. Skomplikowane przepisy sprawiają mi trudności.
  Lubię podróżować. 1. Nie jestem pewny, czy poradzę sobie podczas podróżowania samemu. Mogę pomylić połączenia albo zgubić jakąś ważną rzecz.
2. Obawiam się, że zmęczenie długą podróżą pogorszy moją pamięć i koncentrację przez co nie będę mógł się nią cieszyć.
 Chcę zaśpiewać w chórze podczas koncertu świątecznego. 1. Zapamiętywanie słów nowych piosenek sprawia mi trudność.
2. Jeśli inni członkowie chóru wiedzieliby, że zmagam się z otępieniem, mogliby zacząć traktować mnie inaczej.

 

3. Zastanów się, jak pokonać przeszkody

Informacje i strategie na tej stronie mogą pomóc Ci zmniejszyć wpływ otępienia w kwestiach, które są dla Ciebie ważne.

Możesz również opracować własną strategię także we współpracy z Twoimi przyjaciółmi, rodziną, lekarzem lub innym pracownikiem ochrony zdrowia.

Dla przykładu:

Aktywności, rzeczy lub cele ważne dla mnie, aby żyć pełnią życia: W jaki sposób otępienie lub inne problemy stają mi na drodze: Jak mogę pokonać przeszkody:
 Uwielbiam gotować dla mojej rodziny.
  1. Muszę patrzeć na przepisy, a wcześniej pamiętałem ilości składników.
  2. Gotowanie zajmuje mi znacznie więcej czasu.
  3. Skomplikowane przepisy sprawiają mi trudności.
  1. Posprzątam i przeorganizuję szafki kuchenne tak, aby łatwiej znaleźć przyprawy i składniki.
  2. Raz w miesiącu zaproszę wnuki, żeby gotowały wspólnie ze mną.
  3. Przejrzę swoje przepisy i wypiszę te, których używam najchętniej.  
  4. Poproszę sąsiadkę, żeby towarzyszyła mi w trakcie gotowania.
 Lubię podróżować.
  1. Nie jestem pewny, czy poradzę sobie podczas podróżowania samemu. Mogę pomylić połączenia albo zgubić jakąś ważną rzecz.
  2. Obawiam się, że zmęczenie długą podróżą pogorszy moją pamięć i koncentrację przez co nie będę mógł się nią cieszyć.
  1. Rozważę możliwość podróżowania z przyjacielem lub w małej grupie turystycznej.
  2. Zacznę od krótkich podróży. Jeżeli będę czuł się pewniej, zwiększę nieco dystans i intensywność wyjazdu. 
 Chcę zaśpiewać w chórze podczas koncertu  świątecznego.
  1. Zapamiętywanie słów nowych piosenek sprawia mi trudność.
  2. Jeśli inni członkowie chóru wiedzieliby, że zmagam się z otępieniem, mogliby zacząć traktować mnie inaczej.
  1. Powiem prowadzącemu chór o tym, że mam otępienie i zapytam, czy mogę śpiewać z nutami.
  2. Poproszę członka rodziny lub znajomego z chóru, żeby ze mną poćwiczył. 
  3. Porozmawiam ze znajomym z chóru o moim otępieniu i o tym jak może na tę informację zareagować reszta chóru.

Teraz sporządź swój plan!

Skorzystaj z przykładowych tabeli w artykule i opracuj podobne, dotyczące Ciebie.