W dół W górę
START / Osoby z otępieniem / Dobre życie z otępieniem / 4.3 Gimnastyka dla ciała

4.3 Gimnastyka dla ciała

There is a strong link between your mental health, mood and how well your brain is working.
Zalety regularnego ruchu

Regularna aktywność fizyczna pomaga utrzymać prawidłową postawę i równowagę oraz masę ciała, a także mocne kości i ogólną sprawność. O tym mówią wszyscy. Ćwiczenia fizyczne chronią przed chorobami sercowo-naczyniowymi,  jak udar mózgu czy zawał serca i chorobami nowotworowymi.  

Czy wiesz, że gimnastyka ciała ma także pozytywny wpływ na Ciebie i innych osób z otępieniem?

Oto pięć zasad, których warto przestrzegać:
  1. Skonsultuj z lekarzem bezpieczny dla Ciebie poziom wysiłku. Zadbaj o to jeszcze przed rozpoczęciem.
  2. Porozmawiaj z fizjoterapeutą, który ułoży odpowiedni plan treningowy. On dopasuje go do Twoich potrzeb i uwzględni ograniczenia ruchowe.
  3. Rozpocznij od prostych i spokojnych ćwiczeń. Jeżeli nie lubisz sportu, to powolny i stopniowy postęp będzie skutecznym rozwiązaniem. Zacznij od wykonania codziennych obowiązków i wprowadzenia ćwiczeń fizycznych mimowolnie.
  4. Pij 8 szklanek wody dziennie. Wraz z wiekiem słabiej odczuwamy pragnienie, dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Noś ze sobą małą butelkę lub bidon z wodą.
  5. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Jeżeli ćwiczysz na zewnątrz, upewnij się, że poinformowałeś  bliskich o tym gdzie jesteś i kiedy zamierzasz wrócić. Zwiększy to Twoje bezpieczeństwo.
Gimnastyka ciała – filmy

Możesz wykonać ćwiczenia ogólnousprawniające razem z AkcjąRehabilitacją lub Redakcją ESPAR 50+. Możesz też skorzystać ze specjalnej Playlisty z gimnastyką ciała, którą przygotowaliśmy dla Ciebie. Znajdziesz tam przykłady ćwiczeń o różnej intensywności i w różnych pozycjach ciała (stojącej, siedzącej, półleżącej, leżącej), w domu i na spacerze.

walking in nature

Głos eksperta

Współautorką ćwiczeń w programie AkcjaRehabilitacja jest dr Justyna Mazurek, lekarka, fizjoterapeutka z Katedry i Zakładu Rehabilitacji Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

 

 

Justyna Mazurek
Z osobami z otępieniem, w stopniu lekkim i umiarkowanym, mam do czynienia na co dzień w ramach pracy na Oddziale Rehabilitacji. Główną grupą pacjentów są osoby starsze, u których stosujemy jedną z niefarmakologicznych metod postępowania – kinezyterapię, czyli indywidualnie dobrane ćwiczenia fizyczne. Razem z zespołem obserwujemy, że systematyczny udział w takich zajęciach sprzyja wypracowaniu pozytywnych nawyków i funkcjonowania (również poznawczego). Dzięki temu pacjenci pozostają dłużej aktywni i niezależni od osób drugich. Regularne ćwiczenia fizyczne mogą pomóc też w łagodzeniu zaburzeń zachowania. Terapia poprzez ruch ma szczególne znaczenie w przypadku otępień pochodzenia naczyniowego (ze względu na wpływ na pracę układu krążenia). Wśród aktywności fizycznych, które można zaproponować osobom z otępieniem należy wymienić trening aerobowy, oporowy czy ćwiczenia rozluźniające. Intensywność oraz częstotliwość ćwiczeń zawsze powinna być dostosowana do możliwości i potrzeb pacjenta. W trakcie pracy z nim należy monitorować jego samopoczucie i na bieżąco reagować na pojawiające się trudności.

UWAGA!

Jeżeli podczas aktywności fizycznej poczujesz ból, duszność lub zawroty głowy – przerwij ją i skontaktuj się ze swoim lekarzem.